Tony’s Chocolonely slaat vleugels uit

De opvallendste chocoladereep van Nederland – die van Tony’s Chocolonely – verovert nu ook Engeland en de Verenigde Staten. Om die markt te kunnen bereiken breidt Tony’s zijn 100% slaafvrije cacaoproductie in Afrika flink uit. Daarbij wordt het Amsterdamse bedrijf geholpen door het Dutch Good Growth Fund (DGGF) van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Sinds 2005 is het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely de luis in de pels van grote merken als Mars en Nestlé. Maar die ‘luis’ is flink aan het groeien, vertelt Henk Jan Beltman. Hij is Chief Chocolate Officer – ofwel directeur - van Tony’s Chocolonely. Belangrijkste doel is te laten zien aan die grote merken dat 100% slaafvrij produceren mogelijk is.

Cadeautje

Beltman: "Chocolade is altijd een cadeautje om te eten of te krijgen. Maar als je ziet hoe de plantagemedewerkers worden uitgebuit en hoe arm ze zijn, dan is chocolade plots geen cadeautje meer." Tony’s heeft de afgelopen jaren laten zien dat het mogelijk is om slaafvrije cacao te verbouwen. "Wij betalen onze plantagemedewerkers 25 procent meer uit dan de grotere chocoladeproducenten. Dat is een eerlijke prijs."

Grote producenten

Nu vindt Beltman het tijd worden dat ook de grote producenten om gaan. "Maar wanneer kiest een chocoladeproducent voor 100% slaafvrije cacaoproductie? Dat gebeurt pas als je in een markt die zij als hun thuismarkt zien, actief bent. En dan kom je uit op Groot-Brittannië en vooral de Verenigde Staten."

Om deze markten van slaafvrije chocolade te voorzien moet Tony’s flink uitbreiden in Ivoorkust en Ghana. Tony’s krijgt daarbij hulp van het Dutch Good Growth Fund.

Perfecte combinatie

Beltman: "We hebben afgesproken dat DGGF een garantie verstrekt op de lening van onze bank, de Rabobank. Daarmee is ons risicoprofiel bij de bank verbeterd. Het was wel even een puzzel hoe dit in de bedrijfsvoering past. Het DGGF is namelijk een nieuw fonds. Maar de combinatie is voor ons perfect. Het DGGF kijkt niet alleen naar rendement, maar vooral naar impact. De bank kijkt alleen naar rendement. Wij kijken naar impact én rendement, omdat we wel willen blijven bestaan."