Innovatieve bedrijfsmodellen dichten de genderkloof in Myanmar
Ondernemingen hebben een langdurig positief effect door vrouwen en meisjes mogelijkheden te bieden. In 2018 heeft de SC&BD-faciliteit financiering ter beschikking gesteld aan investeerder Emerging Market Entrepreneurs - Myanmar (EME). De financiering stelt EME in staat om een portefeuille en pijplijn trackrecord op te bouwen waarmee ze vervolgkapitaal aan kunnen trekken in de komende jaren.
EME heeft tot dusver in negen bedrijven geïnvesteerd en werkt nauw samen met bedrijven als Ezay, Yangon Broom en Kyarlay door post-investeringssteun te verlenen. Hiermee helpen ze deze bedrijven om op te schalen, fondsen te werven en duurzame sociale en economische veranderingen teweeg te brengen. In slechts twee jaar tijd is EME uitgegroeid tot een toonaangevende investeerder in Myanmar en een wereldwijd voorbeeld van hoe ondernemerschap kan worden ingezet voor sociale verandering in uitdagende en kwetsbare economieën.
De rol van ondernemerschap
Mkb-ondernemingen, evenals early-stage ondernemingen, omarmen steeds vaker bewust de rol van vrouwen in leidinggevende functies. Ook is er in toenemende mate aandacht voor de specifieke behoeften en uitdagingen van vrouwen in de kern van hun aanbod. In opkomende markten zoals Myanmar, waar micro- en kleine groeiende ondernemingen een motor zijn van innovatie en economische groei, kan ondernemerschap een centrale rol spelen bij het verbeteren van gelijkheid voor vrouwen.
Ondernemingen kunnen ook de digitale geletterdheid en financiële kennis van vrouwen verbeteren door gebruik te maken van digitale tools. Een bedrijf, zoals EME’s portefeuillebedrijf Ezay, helpt vrouwelijke winkeliers in Myanmar met het ontwikkelen van digitale vaardigheden, die zij op hun beurt overdragen aan hun klanten – voornamelijk vrouwen. Deze vaardigheden hebben een positieve invloed op vrouwelijke stakeholders door de gehele waardeketen.
Dichten van de genderkloof
De Sasakawa Peace Foundation (SPF) heeft, in samenwerking met EME en het incubatieprogramma Support Her Enterprise (SHE), de bestaande genderkloven in Myanmar onderzocht en gekeken hoe innovatieve bedrijfsmodellen kunnen bijdragen aan het dichten hiervan. Het doel was om startende ondernemingen, gericht op vrouwen, te identificeren die vrouwen in Myanmar diensten verlenen, werkgelegenheid bieden of op een andere manier bij te staan. Met behulp van een framework, dat is ontwikkeld voor Women's Empowerment in Zuidoost-Azië, belicht het rapport zeven dimensies voor meer genderinclusiviteit in de regio.
De toegepaste methodologie, verdere analyse en aanbevelingen zijn te vinden in het rapport van SPF "The Role of Entrepreneurship in Closing Gender Gaps in Myanmar".