Kansen voor jong ondernemerstalent in Afrika
Jonge ondernemers staan centraal bij het Dutch Good Growth Fund (DGGF). DGGF zet zich in om jong ondernemerstalent in heel Afrika te stimuleren. De investering van DGGF in Sawari Ventures stelde hen in staat om te investeren in GoodsMart. Dit is een e-commerce platform met een koeriersdienst. Amr Fawzi is de oprichter en CEO. GoodsMart bezorgt boodschappen bij Egyptische huishoudens.
Focus op Afrikaanse fondsen
In 2018 lanceerde het Dutch Good Growth Fund (DGGF) DGGF4Youth. Dit is een initiatief om de kansen voor jonge ondernemers en jeugdwerkgelegenheid in Afrika te vergroten. De bevolking in de regio is relatief jong en groeit snel. Hierdoor blijven de jeugdwerkloosheid en de schaarste aan investeringen voor jonge ondernemers een voortdurende belemmering voor inclusieve ontwikkeling in de regio.
Dit is de reden dat DGGF4Youth zich richt op fondsen die lokale financiële infrastructuur verbeteren en lokaal ondernemerschap stimuleren. De fondsen in de regio doen dit met kapitaal, coaching, netwerken en andere vormen van ondersteuning.
Investeren in Afrika
Een van deze fondsen is het Sawari Ventures North Africa Fund - Sawari Ventures. Dit is een $ 35 miljoen fonds dat investeert in innovatieve mkb-bedrijven uit Egypte, Tunesië en Marokko. Het verstrekt start- en groeikapitaal. Het fonds gelooft dat er veel rendabele investeringsmogelijkheden zijn in Noord-Afrika. Die mogelijkheden wachten op zowel zakenpartners als de juiste financiering en liggen voornamelijk op technologisch gebied. Sawari ziet een duidelijke behoefte aan dit soort investeringen. Noord-Afrika heeft een groeiende basis van jonge en technologisch onderlegde ondernemers met innovatieve tech-ideeën. Traditionele investeerders zien deze ondernemers vaak over het hoofd.
Een oplossing genaamd GoodsMart
Sawari heeft geïnvesteerd in het innovatieve, e-commerce bedrijf, GoodsMart in Egypte. In Caïro wonen er miljoenen mensen. Toegang tot vers voedsel en voorraden is dus een noodzaak. Dit is echter een logistieke uitdaging.
GoodsMart kwam daarom met een online boodschappenplatform voor huishoudens. Huishoudens installeren een speciale bezorgcontainer naast de voordeur. Bezorgers kunnen daarin de boodschappen achterlaten. Deze innovatieve oplossing heeft veel voordelen, zeker gezien de impact van COVID-19 op de voedselketens. Het systeem zorgt voor minder contact tussen mensen, want het is niet meer nodig om naar buiten te gaan voor de boodschappen.
Het succes en het groeiende netwerk van GoodsMart stelt hen ook in staat om andere ondernemers te helpen, ondanks de huidige situatie, door een platform te bieden waar ze hun producten nog steeds kunnen verkopen.